Преди около месец ви попитахме дали бихте потърсили издателска компания, която да презентира албума на вашата група. Осем от вас са отговорили утвърдително, а други седем са на мнение, че биха продуцирали своята музика сами. Това доказва, че звукозаписните компании продължават да губят доверие. Вече има и много повече възможности за презентиране на изкуство.
Какво е отношението към звукозаписните компании в САЩ, според проучване на списанието Rolling Stone, публикувано на 25 октомври 2011 година. Списанието си задава въпроса: Ти си Адел, най- голямата поп звезда, но колко печелиш? И продължава да пита. А ето и отговорите от пет различни клона на музикалния бизнес.
Звукозаписни компании:
Обикновено звукозаписните договори носят на артистите между 12 и 20 на сто от продажбите. Процентът зависи от това колко популярна е звездата. В примера с Адел, процентът е 16. Тя е подписала договор със Sony Music. Мега хитът й “Rolling in the Deep” се продава за 1. 29 долара в TuneCore, от които певицата взима по 20 цента, а звукозаписната й компания по 60 цента, според изчисленията на списанието. Днес много артисти не са съгласни повече от половината им приходи да отиват за звукозаписните гиганти, които по същество се явяват посредници. Ето защо те се възползват от продукти като TuneCore, тъй като след таксите за поддръжка за тях остават по почти 90 цента. „Отидохме направо при основния дистрибутор”, казва Джеймс Кийнан, фронтмен на Tool, A Perfect Circle и инди банда Puscifer.
Абонаментни услуги за музика:
Spotify, MOG, Rdio са абонаментни услуги, които или се издържат от реклами и са безплатни за потребителите или се събира месечни такси за неограничен стрийминг. Формулата за изчисляване на авторските права за изпълнителите е много сложна, но приблизителната сметка е, че композиторите, изпълнителите и звукозаписната компания си разделят около 10.5 % от приходите от тази сравнително нова услуга. Според мениджъра на Nine Inch Nails и No Doubt Джим Гуринот това могат да бъдат доста пари.
YouTube:
През последните няколко години YouTube се е превръща в доходоносна машина за звукозаписните компании. Към най- популярните видеа, които имат над милион гледания, могат да се добавят реклами. YouTube споделя приходите с притежателите на авторски права. И това може да бъде също толкова доходоносно както за шантаво, домашно видео клипче, така и за хитови песни на звезди. Списанието Rolling Stone дава пример с мега популярното клипче JK Wedding Entrance Dance, което има над 70 млн. гледания. Тъй като музиката към него е на Крис Браун, артист на Sony, то компанията получава по един долар на всеки 1000 гледания или приблизително 70 хил. долара.
Интернет радио:
Дълго време този сектор е оставал в сянка, но в крайна сметка интернет радиата се договарят с артистите, музикалните издатели и звукозаписни компании за авторските възнаграждения. Днес големи интернет радиа като Pandora и Slacker заплащат по 25% от годишните си приходи именно за авторски права.
Продажба на CD- та:
Години наред това е най- доходоносното перо за големите звукозаписни компании. Формулата за плащане на самите артисти остава същата. Те получават съвсем малка част от реалните приходи, защото обикновено са принудени да плащат мистериозни удръжки. Адвокатът по авторско право Джош Гриър обяснява схемата. Търговецът на дребно взима около 30% от цената на диска 17,98 долара или 5,40 долара. От остатъка 9,1 цента на песен отиват за текстописеца и издателската компания – или да кажем 91 цента за 10 песни. Така остават 11,67 долара. Част от сумата отива за производителя на диска, но ако се върнем на примера с Адел, то тя взима 16 процента или приблизително под 1,93 долара на диск. Sony прибират почти 10 долара.
17.11.2011 23:28
19.11.2011 00:56
20.11.2011 18:21